Opatrenie rektorky č. 4 s účinnosťou od 1. 5. 2020

napísal

Rektorka Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre na základe odporúčaní krízového štábu pre monitorovanie, vyhodnocovanie situácie a prijímanie opatrení v súvislosti výskytom a šírením COVID-19 (koronavírusu) v záujme zníženia rizika jeho šírenia vydáva

 

Opatrenie rektorky č. 4

s účinnosťou od 1. 5. 2020

ktorým sa špecifikujú, upravujú a dopĺňajú opatrenia č. 3 vydané dňa 27. 3. 2020:

 

„ Preventívne opatrenia pre zamestnancov“

1. Vedúci zamestnanci v zmysle § 250b ods. 2 Zákonníka práce nariadia prácu doma im podriadeným pedagogickým a vedeckovýskumným zamestnancom, s uložením konkrétnych úloh, termínmi ich splnenia a dokladovaním ich plnenia. Prácu doma v zmysle § 52 ods. 5 Zákonníka práce môžu vykonávať iba zamestnanci, ktorých druh práce podľa pracovnej zmluvy to umožňuje.

2. Nepedagogickí zamestnanci univerzity, ktorých druh práce umožňuje plnenie pracovných úloh, budú pracovať na pracovisku podľa pokynov priameho nadriadeného vedúceho zamestnanca. V prípade prítomnosti 2 zamestnancov v miestnosti musia byť vzdialení od seba min. 2 metre, aby sa zamedzilo zhromažďovaniu väčšieho počtu osôb. Výnimkou sú práce spojené s údržbou a prevádzkou objektov a areálu univerzity prebiehajúce v exteriéri. V prípade, ak nie je možné dodržať odstup, resp. 4 m2 na osobu v miestnosti, priamy nadriadený vypracuje harmonogram prítomnosti zamestnancov na pracovisku. Zamestnancovi patrí počas prítomnosti na pracovisku funkčný plat vo výške 100 %.

Ak niektorí nepedagogickí zamestnanci nevykonávajú prácu na pracovisku z dôvodu zamedzenia styku viacerých zamestnancov v miestnosti, a nie sú uvedení v harmonograme na daný deň, ide o prekážku v práci na strane zamestnávateľa podľa § 142 ods. 3 Zákonníka práce. Zamestnancovi patrí náhrada mzdy vo výške 100% jeho funkčného platu.

3. Zamestnanec musí byť prítomný na pracovisku od 8.00 hod. do 14.00 hod. Ak je to potrebné na plnenie úloh na pracovisku na základe rozhodnutia priameho vedúceho zamestnanca, môže byť pracovný čas určený maximálne v rozsahu 7,5 hod.

4. S nepedagogickými zamestnancami, ktorým druh práce neumožňuje plnenie pracovných úloh na pracovisku ani doma (bod 1 a 2), môže zamestnávateľ dohodnúť podľa § 55 Zákonníka práce dočasnú úpravu druhu práce. Ak bude zamestnanec súhlasiť s dočasnou zmenou druhu práce, patrí zamestnancovi mzda vo výške 100% funkčného platu.

5. Ostatným zamestnancom, ktorí nemôžu vykonávať prácu celkom, alebo sčasti, ktorým druh práce neumožňuje plnenie pracovných úloh na pracovisku ani doma a prítomnosť zamestnanca na pracovisku nie je nevyhnutná na zabezpečenie úloh pracoviska, poskytne zamestnávateľ pracovné voľno. Ide o prekážku v práci na strane zamestnávateľa v zmysle § 250b ods. 6 Zákonníka práce. Zamestnancovi patrí náhrada mzdy v sume 80% jeho priemerného zárobku – 80% jeho funkčného platu, najmenej však v sume minimálnej mzdy.

6. Všetci zamestnanci univerzity, pohybujúci sa v spoločných priestoroch alebo v miestnostiach, musia mať prekryté horné dýchacie cesty rúškom. Pre zamedzenie zhromažďovania zamestnancov je potrebné pri osobnom stretnutí dodržiavať bezpečnú vzdialenosť 2 m.

7. Vedúcim zamestnancom, ktorí budú riadiť prácu svojich podriadených zamestnancov, ukladám zabezpečiť dodržiavanie všetkých platných bezpečnostných a hygienických opatrení, a to najmä:
- zabezpečiť, aby zamestnanci pri výkone práce používali rúška a ďalšie vhodné ochranné prostriedky,
- zabezpečiť prítomnosť zamestnancov v spoločnej miestnosti na pracovisku tak, aby dodržiavali medzi sebou odstup vo vzdialenosti 2 m a aby v miestnosti počet osôb nepresiahol 4 m2 na osobu.
 

8. Zamestnanec musí byť k dispozícii zamestnávateľovi prostredníctvom emailovej alebo telefonickej komunikácie. V prípade nevyhnutnej potreby musí byť pripravený dostaviť sa na pracovisko nasledujúci pracovný deň.

9. Dohodnutá práca doma, na pracovisku a prekážky v práci na strane zamestnávateľa sa prerušujú v prípade dovolenky, dočasnej pracovnej neschopnosti, nariadenej karantény, ošetrovania člena rodiny, materskej alebo rodičovskej dovolenky a pod.

10. Ak sa zamestnanec stará o maloletú osobu alebo inú osobu, ktorá je odkázaná na jeho starostlivosť, resp. je chorý, jeho povinnosť je využívať prekážky v práci v zmysle Zákonníka práce, ako je OČR alebo PN.

11. Vstup autom do areálu univerzity bude možný iba cez hlavnú rampu pred aulou SPU. Vstup do všetkých budov SPU bude možný iba hlavnými vchodmi, iba s použitím rúška na pokrytie horných dýchacích ciest.

12. Od pondelka 4. mája 2020 do odvolania sa upravuje poskytovanie stravy zamestnancom a študentom univerzity. Výdaj stravy bude iba v zamestnaneckej jedálni na ŠD A. Bernoláka a to iba na základe predchádzajúcej objednávky v čase od 11:00 do 13:30 hod. Výdaj stravy bez predchádzajúcej objednávky nebude možný. Jedáleň na ŠD Mladosť bude uzatvorená.

13. Jednotlivé organizačné zložky SPU môžu v prípade nevyhnutnej potreby využiť ustanovenie odseku (7) § 108e zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách: „Pracovný pomer vysokoškolského učiteľa uzatvorený na dobu určitú, ktorého dohodnutá doba uplynie v čase krízovej situácie, možno bez výberového konania predĺžiť do uplynutia posledného dňa tretieho kalendárneho mesiaca po skončení krízovej situácie“.

 

„Prechodné ustanovenia počas trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19“

V súlade s ustanovením zákona č. 93/2020 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách v podmienkach SPU platí:

1. Zasadnutia AS SPU, akademického senátu fakulty a správnej rady SPU sa považujú za verejné aj vtedy, ak vysoká škola zabezpečí ich verejný priamy prenos. Zasadnutie kolektívneho orgánu SPU alebo fakulty možno uskutočniť prostredníctvom videokonferencie alebo inými prostriedkami informačnej a komunikačnej technológie bez fyzickej prítomnosti vrátane tajného hlasovania, alebo v mimoriadnych prípadoch prezenčnou formou alebo jej kombináciou za dodržania všeobecné platných hygienických a bezpečnostných opatrení.

2. Ak funkčné obdobie členov AS SPU, členov akademického senátu fakulty, členov VR SPU, členov vedeckej rady fakulty alebo členov Správnej rady SPU uplynulo od 12. marca 2020 pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona a technické podmienky neumožňujú zvoliť alebo vymenovať nových členov príslušného orgánu, pôsobnosti člena príslušného orgánu môžu počas trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19, vykonávať aj tie osoby, ktorých funkčné obdobie uplynulo. Ak počas tohto obdobia bude zvolený alebo vymenovaný nový člen príslušného orgánu, výkon pôsobnosti člena príslušného orgánu sa skončí dňom nasledujúcim po dni, v ktorom bol nový člen príslušného orgánu zvolený alebo vymenovaný.

3. Funkčné obdobie členov AS SPU, členov akademického senátu fakulty, členov Vedeckej rady SPU, členov vedeckej rady fakulty alebo členov Správnej rady SPU, ktoré uplynie v čase krízovej situácie, sa skončí uplynutím posledného dňa tretieho kalendárneho mesiaca po skončení krízovej situácie, ak technické podmienky neumožňujú zvoliť alebo vymenovať nových členov príslušného orgánu. Ak počas tohto obdobia bude zvolený alebo vymenovaný nový člen príslušného orgánu, funkčné obdobie doterajšieho člena príslušného orgánu uplynie dňom nasledujúcim po dni, v ktorom bol nový člen príslušného orgánu zvolený alebo vymenovaný.

4. Fakulty môžu v čase krízovej situácie vykonávať verejný prenos aj obhajoby habilitačnej práce, habilitačnej prednášky a inauguračnej prednášky. Verejná časť obhajoby habilitačnej práce, habilitačná prednáška a inauguračná prednáška sa považujú za verejné aj vtedy, ak vysoká škola zabezpečí ich verejný audiovizuálny priamy prenos.

5. V čase krízovej situácie zabezpečí SPU vykonanie obhajoby habilitačnej práce, habilitačnú prednášku a inauguračnú prednášku buď prostredníctvom videokonferencie alebo inými prostriedkami informačnej a komunikačnej technológie bez fyzickej prítomnosti, alebo v nevyhnutných prípadoch prezenčnou formou za dodržania všeobecne platných hygienických a bezpečnostných opatrení.

doc. Ing. Klaudia Halászová, PhD. rektorka

V Nitre 29. 4. 2020 

 

Ísť späť